پژوهشی در نقش موسیقایی «تکرار» و دیگر کارکردهای آن در شعر فروغ فرخزاد*
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
پژوهشی در نقش موسیقایی «تکرار» و دیگر کارکردهای آن در شعر فروغ فرخزاد* محمد عنایتی قادیکلایی1 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دکتر مسعود روحانی دانشیار دانشگاه مازندران چکیده شعر هنری است زبانی، و موسیقی لازمۀ طبیعت شعر است؛ زیرا این موسیقی است که معنی، تخیّل و عاطفۀ نهفته در شعر را به مخاطب منتقل میکند و باعث ایجاد همگونی در شعر میشود. موسیقی شعر یعنی نظام خاصی که در محور افقی و عمودی شعر وجود دارد. موسیقی شعر فارسی در ادوار مختلف بر چهار گونه بوده که عبارتند از: موسیقی بیرونی، موسیقی کناری، موسیقی درونی و موسیقی معنوی. در شعر معاصر بر خلاف شعر کلاسیک، به موسیقی بیرونی و کناری کمتر توجّه شده و در عوض شاعران در راه غنیسازی موسیقی شعرشان، بیشتر به موسیقی درونی روی خوش نشان دادهاند. از جمله آرایههایی که در موسیقی درونی شعر معاصر کارکرد فراوانی دارد، «تکرار» است؛ یادآوری میگردد تمامی آنچه را که آرایههای لفظی خوانده میشود، در حقیقت گونههایی از تکرارهای هنری یا واجآرایی است زیرا وجه مشترک همۀ آنها چیزی جز تکرار واکها نیست. تکرار در شعر فروغ از پرکاربردترین آرایههاست؛ بنابراین در این پژوهش آن گروه از آرایههایی که عناصر سازندۀ آنها بر تکرار واکها استوار است، در شعر فروغ مورد بررسی قرار گرفت و نقش این «تکرار» در موسیقی شعر او بررسی گردید. غیر از کارکرد موسیقایی «تکرار» در شعر فروغ، میتوان به کارکردهای دیگری همچون: وحدت شاعر و مخاطب، جانبخشی به واژگان، برجستهسازی مضمون، ایجاد مفاهیم تازه، القای حسّ درونی شاعر و توضیح و تفسیر مضمون، ایجاد وحدت لحن و اندیشه، تداوم بخشیدن به فعل یا حالتی، ایجاد مدخلهای متعدد در شعر و حفظ شکل ذهنی آن اشاره کرد. کلید واژهها: شعر معاصر، موسیقی شعر، موسیقی درونی، تکرار، فروغ فرخزاد. * تاریخ دریافت مقاله: 1/10/89 تاریخ پذیرش نهایی: 7/8/90 1- نشانی پست الکترونیکی نویسندۀ مسئول:[email protected]
منابع مشابه
اسطورۀ قهرمان در شعر فروغ فرخزاد
کهن الگوی قهرمان در میان دیگر کهن الگوها، اهمیت اساسی دارد، زیرا با هدف اصلی اسطوره که هدایت انسان به سوی شناخت خود و درک هستی است، مطابقت دارد. الگوی جامعی که جوزف کمپبل از مراحل سیر قهرمان اسطوره-ای ارائه داده است، برای بررسی و تحلیل بهرهگیری آگاهانه و ناخودآگاه شاعران معاصر از مفاهیم اسطورهای، قابلیت فراوان دارد. گفتار پیش رو، سعی بر آشکار ساختن روند خویشتنیابی و کشف جنبههای تاریک ذهنیِ ف...
متن کاملبازتاب کهنالگوی مادر در شعر فروغ فرخزاد
کهنالگوها پندارهای مشابه ملل مختلفند؛ نوعی تصویر ذهنی جهانشمول که میتوان بر اساس آن شخصیت و فردیت شاعران را ارزیابی کرد. یکی از مهمترین کهنالگوها, مادر است که در مظاهر ویژهای جلوه میکند. فروغ فرخزاد توانسته است هردو سوی مثبت و منفی این کهنالگو را در اثر هنری خود نمایان سازد. هدف اصلی این پژوهش تبیین روند کسب فردیت با ردیابی بازتاب کهنالگوی مادر در شعر فروغ فرخزاد است. در این پژوهش ب...
متن کاملسیمای زن در شعر نزار قبانی و فروغ فرخزاد
زن در جامعه بشری و از ابتدای تاریخ تا کنون، شریک زندگی مرد تلقی میشود و بخش وسیعی از اندیشهها، احساسات و عواطف مرد متوجه زن میباشد. در همه دورههای تاریخی مختلف ادبیات عرب و ادبیات فارسی، تصویری از زن در قالب شعر و نثر ادبی دیده می شود. این مقاله به بررسی شعر نزار قبانی شاعر برجسته ادبیات معاصر عرب معروف به «شاعرالمرأة»، و همچنین شعر فروغ فرخزاد که در ادبیات معاصر فارسی به...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 13 شماره 25
صفحات 293- 321
تاریخ انتشار 2013-02-19
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023